En tilläggsavgift är en administrativ avgift och kan skrivas ut om du saknar en giltig biljett eller eventuella kompletterande handlingar till din biljett (t.ex. giltig studentlegitimation).
Lagen om tilläggsavgifter regleras i kollektiv persontrafik (SFS 1977:67).
Vi gör biljettkontroller för att förebygga fuskåkning. Är det många som inte betalar för sin resa finns det risk för att vi behöver ställa in trafik vilket drabbar alla och gör att några får svårt att ta sig till jobb och skola.
Din biljett kan kontrolleras på två sätt:
- Genom att biljettkontrollanten läser av/blippar ditt resekort, appbiljett eller
pappersbiljett med en kontrollenhet (smartphone). - Kontrollanten gör en okulär visering av din biljett, med andra ord kontrollerar
den genom att titta på den och eventuella kompletterande handlingar som kan krävas.
Vid en biljettkontroll ska du som reser med studentrabatt visa upp ett digitalt studentkort i Mecenat-appen, STUK-appen eller WeStudents-appen tillsammans med giltig legitmation/ID-kort.
Ja, du som resenär är vid en biljettkontroll skyldig att tillfälligt överlämna din mobiltelefon till biljettkontrollanten, om hen bedömer det är nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.
1 500 kr är beloppet för en tilläggsavgift.
Har du fått en tilläggsavgift kommer en faktura skickas till din folkbokföringsadress. För minderårig skickas faktura till målsman. På fakturan finns betalningsuppgifter. Fakturan skall betalas inom trettio (30) dagar annars går ärendet efters påminnelse vidare för inkassoåtgärd.
Skicka ett mail till biljettkontrollen@jlt.se så hjälper vi dig.
I den trafik där inspektionskvitto krävs måste du ha det. Saknar du då ett inspektionskvitto kan du få en tilläggsavgift. Mer om inspektionskvitto kan du läsa om här
Ja, reser du över länsgräns är det viktigt att du tar reda på relevant information om den biljett du reser på och vad som gäller i det län du ska göra din resa till.
Ja. Du kan bestrida din tilläggsavgift om du anser att biljettkontrollanten har gjort en felaktig bedömning.
Var gör jag detta?
Via ett formulär på vår hemsida jlt.se
När måste jag senast har skickat in överklagan?
Ditt bestridande av tilläggsavgiften skall ha inkommit till oss inom tio (10) dygn från den dag tilläggsavgiften ställdes ut. Därefter utfärdas faktura som skall betalas senast inom trettio (30) dagar efter fakturadatum annars går ärendet vidare för inkassoåtgärd.
Kompletterande handlingar kan t.ex. vara en giltig ID-handling som kan styrka din ålder, eller en giltig studentlegitimation som ska uppvisas tillsammans med din biljett.
Du som kund är ansvarig för att, under hela resan, kunna uppvisa en giltig biljett med eventuella kompletterande handlingar. Du är alltså själv ansvarig för att du har batteri i din telefon så du kan visa upp din appbiljett vid en eventuell biljettkontroll.
Är din telefon urladdad och inte har någon möjlighet att ladda den behöver du köpa en nya biljett. Var du kan köpa en ny biljett kan du läsa om här
Du som kund är ansvarig för att, under hela resan, kunna uppvisa en giltig biljett med eventuella kompletterande handlingar. Du är alltså själv ansvarig för att ha med ditt resekort med tillhörande biljett, en appbiljett eller en pappersbiljett som du ska kunna visa upp vid en eventuell biljettkontroll.
Har du förlorat din pappersbiljett får du köpa en ny biljett i någon av våra försäljningskanaler, läs mer här
Du som kund är ansvarig för att, under hela resan, kunna uppvisa en giltig biljett med eventuella kompletterande handlingar. Har du glömt ditt resekort med biljett hemma behöver du köpa en ny biljett. En ny biljett kan du köpa i någon i följande försäljningskanaler