FAQ

  • När kan vi börja beställa biljetter/fylla på kundkassa?

    Start 26 april.

  • Hur beställer vi resekort med kundkassa enligt alternativ 1?

    Kundkassa kopplat till ett resekort
    Ni kan använd vår nya kundkassa kopplat till ett resekort för att göra era tjänsteresor. Kundkassan kan fyllas på med valfritt belopp hos vårt Kundcenter och ni betalar med faktura. Det fungerar med andra ord nästan på exakt samma sätt som med dagens reskassa. Skillnaden är att man kan använda kundkassan som betalmedel på fler ställen än ombord, t.ex. i en biljettautomat. 

    Kundkassan har ingen automatbetjäning vilket innebär att man behöver meddela föraren eller tågvärden vilken zon/sträcka man vill köpa biljett för.

  • Hur beställer vi resekort med förladdade biljetter enligt alternativ 2?

    Resekort med ”förladdade” enkelbiljetter
    Det andra alternativet är att man förladdar ett resekort med x antal enkelbiljetter. Detta går också göra på vårt Kundcenter med faktura som betalsätt. Exempel: ni har ert kontor i Jönköping men har en anställd som någon dag i veckan behöver vara i Nässjö på möte. Ni laddar då ett resekort med t.ex. 5 enkelbiljetter som har giltighet i zon 981 (Jönköping) och zon 985 (Nässjö). Den anställda stämplar resekortet vid ombordstigning på buss och då aktiveras en (1) av de fem (5) enkelbiljetterna. Sker resan med tåg så kan man aktivera biljetten i en biljettautomat eller så hjälper tågvärden till med det. 

  • Kan man använda alternativ 1 nu när framdörrarna är stängda?

    Nej tyvärr. Detta alternativ kan först användas när framdörrarna öppnas igen.

  • Kan vi erbjuda biljetter till andra, t.ex. kund?

    Ja det går bra att använda samma alternativ som för Biljett till tjänsteresor. Ett exempel: Ni som myndighet, t.ex. polisen eller migrationsverket använda alternativen som erbjuds för resor i tjänsten.

  • Behöver vi komma ner fysiskt till ert Kundcenter för att ladda kundkassa/biljetter?

    Nej det behöver ni inte. Är ni godkända att handla mot faktura, kan ni skicka ett e-postmeddelande till foretagskonto@jlt.se

    Vill ni beställa resekort med kundkassa behöver vi ha följande uppgifter i mailet:
    • Kunduppgifter
      - Företagsnamn
      - Org.nr
      - Adressuppgifter
      - Referensnummer
      - Kontaktperson
    • Antal resekort ni vill ha och hur mycket pengar ni vill fylla på kundkassan med till respektive kort.
      Har ni redan de nya resekorten sen tidigare kan ni bara ange kortnummer och önskat belopp ni vill fylla på kortet med.

    Ifall ni inte har något/några nya resekort sedan tidigare kommer vi fylla på dem sen skicka dem till era angivna adressuppgifter. Detta tar normalt 3-5 arbetsdagar.
    Ifall ni redan har resekort sedan tidigare kommer vi helt enkelt fylla på dem och skicka ett bekräftelse mail till er.

    Vill ni beställa resekort med förladdade biljetter behöver vi ha följande uppgifter i mailet:
    • Kunduppgifter
      - Företagsnamn
      - Org.nr
      - Adressuppgifter
      - Referensnummer
      - Kontaktperson
    • Antal resekort ni vill ha och antal biljetter ni villa ha på respektive resekort.
      Har ni redan de nya resekorten sen tidigare kan ni bara ange kortnummer och ange hur många biljetter ni vill ha till respektive kort.
    • Vi behöver också vet i vilken zon/zoner biljetterna ska vara giltiga.

    Ifall ni inte har något/några nya resekort sedan tidigare kommer vi fylla på dem sen skicka dem till era angivna adressuppgifter. Detta tar normalt 3-5 arbetsdagar.
    Ifall ni redan har resekort sedan tidigare kommer vi helt enkelt lägga på de förladdade biljetterna till det resekortsnummer ni uppgav och skicka ett bekräftelse mail till er.

  • Är faktura det enda betalsättet som ett företag kan använda?

    För beställningar på distans (e-post) är det faktura som gäller. Besöker ni vårt Kuncenter går det självklart bra att betala med betalkort.

  • Vilken leveranstid är det vid beställning av resekort med kundkassa/förladdade biljetter?

    Normalt 3-5 arbetsdagar beroende på belastning. 

  • Kan man göra tjänsteresor i den nya appen?

    Det finns ett alternativ och det är att den anställda köper biljett och lämnar in kvitto. Tanken är att vi självklart ska kunna erbjuda en smidig lösning i appen på sikt.