Företagsresande och resa som skolklass

Här har vi samlat information om vad som kommer att gälla för er företag som bl.a. beställer årskort, gör tjänsteresor, bistå andra med biljetter eller göra klassresor med klassbiljett som skola.

Tanken var att vi i samband med lansering av det nya biljettsystemet även skulle lansera en helt ny företagsportal. Tyvärr har arbetet med att utveckla en ny företagsportal fått flyttas fram och tanken är att vi ska påbörja detta arbete under 2021.  

Temporär företagslösning med start 26 april
Fram tills den nya företagsportalen finns på plats vill vi här förklara hur ni som företag kan genomföra era biljettköp och resor.

365-dagarsbiljett till personal

Här blir det inga förändringar utan vi kommer även i fortsättningen kunna erbjuda 365-dagarsbiljett genom nettolöneavdrag. Det som är nytt är att den anställda kan välja att få biljetten direkt i appen istället för på ett resekort. OBS! Den anställda måste ha laddat ner appen och registrerat sitt telefonnummer innan biljetten kan skickas. Företaget/organisationen beställer enkelt en 365-dagarsbiljett till sina anställda precis som tidigare via vår nuvarande Företagssida foretag.jlt.se Om ni som företag vill kunna erbjuda era anställda en 365-dagarsbiljett som personalförmån behöver ni ansöka om att få skapa ett Företagskonto hos Jönköpings Länstrafik.

Mer om hur beställningsflödet fungerar kan du läsa om i frågor och svar – 365-dagarsbiljett personal. 

Biljett för tjänsteresor

Det kommer finnas två alternativ fram tills vår nya företagsportal finns på plats.

Alternativ 1 – Kundkassa kopplat till ett resekort
Ni kan använd vår nya kundkassa kopplat till ett resekort för att göra era tjänsteresor. Kundkassan kan fyllas på med valfritt belopp hos vårt Kundcenter och ni betalar med faktura. Det fungerar med andra ord nästan på exakt samma sätt som med dagens reskassa. Skillnaden är att man kan använda kundkassan som betalmedel på fler ställen än ombord, t.ex. i en biljettautomat. 

Kundkassan har ingen automatbetjäning vilket innebär att man behöver meddela föraren eller tågvärden vilken zon/sträcka man vill köpa biljett för.

OBS! Detta alternativ fungerar först när framdörrarna är öppna och man kan gå fram till föraren. 

Mer om hur beställningsflödet fungerar kan du läsa om i frågor och svar – Biljett för tjänsteresor.

Alternativ 2 – Resekort med ”förladdade” enkelbiljetter
Det andra alternativet är att man förladdar ett resekort med x antal enkelbiljetter. Detta går också göra på vårt Kundcenter med faktura som betalsätt. 

Exempel: ni har ert kontor i Jönköping men har en anställd som någon dag i veckan behöver vara i Nässjö på möte. Ni laddar ett resekort med t.ex. 5 enkelbiljetter som har giltighet i zon 981 (Jönköping) och zon 985 (Nässjö). Den anställda stämplar resekortet vid ombordstigning på buss och då aktiveras en (1) av de fem (5) enkelbiljetterna. Sker resan med tåg så kan man aktivera biljetten i en biljettautomat eller så hjälper tågvärden till med det. 

Mer om hur beställningsflödet fungerar kan du läsa om i frågor och svar – Biljett för tjänsteresor.

OBS! När ni köper flera biljetter till ett resekort kan dem endast vara oaktiverade som längst i 365 dagar, därefter är rätten till biljetterna förbrukad och inga pengar återbetalas. Med andra ord beställa inte mer biljetter än nödvändigt utan det är bättre att göra en ny beställning när behovet uppkommer.

Biljett till kunder, klienter etc

Har ni behov av att kunna erbjuda resekort som myndighet, t.ex. polisen eller migrationsverket går det alldeles utmärkt att använda samma alternativ som erbjuds för resor i tjänsten. 

Mer om hur beställningsflödet fungerar kan du läsa om i frågor och svar – Biljett för tjänsteresor.

Flytta reskassa till kundkassa - företag och skola

För företag och skolor som idag har resekort med reskassa har vi skapat ett webbformulär på jlt.se för att flytta reskassan till kundkassa. 

När formuläret är ifyllt och inskickat kommer det hanteras av vårt Kundcenter.

Kundcenter flyttar reskassans saldo till ett nytt resekort med kundkassa. Det gamla resekortet spärras och det nya resekortet skickas sedan ut till er som kund. 

Har ni flera resekort med reskassa kan ni i formuläret välja om vi vill slå samman saldot från respektive kort till ett nytt resekort med kundkassa, eller bara vill flytta saldot från varje kort till ett nytt resekort. 

Mer om hur beställningsflödet fungerar kan du läsa om i frågor och svar – Biljett för tjänsteresor.

Klassbiljett

En resa med klassbiljett ska alltid föranmälas via ett webbformulär på jlt.se

I dagsläget ställer vi ej ut dessa biljetter pga rådande pandemi då vi inte vill att större sällskap reser i kollektivtrafiken.

Frågor & svar

Företag och skola

  • 365-dagarsbiljett personal

    FAQ

  • När är första dagen vi kan beställa i det nya systemet?

    Den 26 april. Får ni in några beställningar nu så kolla gärna med personen om de kan vänta tills den 26 april. Kan dem inte det så får dem själv flytta sin biljett, läs mer här Jönköpings länstrafik

  • När är sista dagen för att använda den gamla 365-dagarsbiljetten?

    31 maj är sista dagen. Läs mer här hur era anställda kan flytta sin biljett. Jönköpings länstrafik

  • Hur skapar vi ett företagskonto och beställer 365-dagarsbiljett?

    Ansök så här

    1. Gå in på jlt.se klicka på Företag eller gå in direkt på https://foretag.jlt.se
    2. Ansök om att skapa ett företagskonto genom att fylla i uppgifterna och skicka in.
    3. Er ansökan behandlas av JLT och en kreditprövning görs, därefter får företaget besked om ansökan godkänts eller avslagits.
    4. Den som skapar ett företagskonto först blir också utsedd till organisationsadministratör. Om denna behörighetsnivå behöver ändras i efterhand behöver ni ta kontakt Kundcenter.

  • Vi har ett konto sedan tidigare, behöver vi skapa ett nytt?

    Nej, ni loggar in med samma uppgifter och beställer på samma sätt. Det som är nytt är att ni klicka i att den anställda har valt biljett i appen istället.

  • Är det något särskilt formulär den anställda ska fylla i när den ansöker om 365-dagarsbiljett?

    Vi har ett färdigt ansökningsformulär med tillhörande villkor. Hur ni som företag vill att den anställda ska lämna in formuläret till administratören avgör ni själva. Formuläret (PDF-format) skickas till administratören. 

  • Vi har fler anställda som har aktiva 365-dagarsbiljetter, hur gör dem nu?

    Era anställda kan själva på ett enkelt sätt flytta sin 365-dagarsbiljett, läs mer här Jönköpings länstrafik

  • Biljett för tjänsteresor

    FAQ

  • När kan vi börja beställa biljetter/fylla på kundkassa?

    Start 26 april.

  • Hur beställer vi resekort med kundkassa enligt alternativ 1?

    Kundkassa kopplat till ett resekort
    Ni kan använd vår nya kundkassa kopplat till ett resekort för att göra era tjänsteresor. Kundkassan kan fyllas på med valfritt belopp hos vårt Kundcenter och ni betalar med faktura. Det fungerar med andra ord nästan på exakt samma sätt som med dagens reskassa. Skillnaden är att man kan använda kundkassan som betalmedel på fler ställen än ombord, t.ex. i en biljettautomat. 

    Kundkassan har ingen automatbetjäning vilket innebär att man behöver meddela föraren eller tågvärden vilken zon/sträcka man vill köpa biljett för.

  • Hur beställer vi resekort med förladdade biljetter enligt alternativ 2?

    Resekort med ”förladdade” enkelbiljetter
    Det andra alternativet är att man förladdar ett resekort med x antal enkelbiljetter. Detta går också göra på vårt Kundcenter med faktura som betalsätt. Exempel: ni har ert kontor i Jönköping men har en anställd som någon dag i veckan behöver vara i Nässjö på möte. Ni laddar då ett resekort med t.ex. 5 enkelbiljetter som har giltighet i zon 981 (Jönköping) och zon 985 (Nässjö). Den anställda stämplar resekortet vid ombordstigning på buss och då aktiveras en (1) av de fem (5) enkelbiljetterna. Sker resan med tåg så kan man aktivera biljetten i en biljettautomat eller så hjälper tågvärden till med det. 

  • Kan man använda alternativ 1 nu när framdörrarna är stängda?

    Nej tyvärr. Detta alternativ kan först användas när framdörrarna öppnas igen.

  • Kan vi erbjuda biljetter till andra, t.ex. kund?

    Ja det går bra att använda samma alternativ som för Biljett till tjänsteresor. Ett exempel: Ni som myndighet, t.ex. polisen eller migrationsverket använda alternativen som erbjuds för resor i tjänsten.

  • Behöver vi komma ner fysiskt till ert Kundcenter för att ladda kundkassa/biljetter?

    Nej det behöver ni inte. Är ni godkända att handla mot faktura, kan ni skicka ett e-postmeddelande till foretagskonto@jlt.se

    Vill ni beställa resekort med kundkassa behöver vi ha följande uppgifter i mailet:
    • Kunduppgifter
      - Företagsnamn
      - Org.nr
      - Adressuppgifter
      - Referensnummer
      - Kontaktperson
    • Antal resekort ni vill ha och hur mycket pengar ni vill fylla på kundkassan med till respektive kort.
      Har ni redan de nya resekorten sen tidigare kan ni bara ange kortnummer och önskat belopp ni vill fylla på kortet med.

    Ifall ni inte har något/några nya resekort sedan tidigare kommer vi fylla på dem sen skicka dem till era angivna adressuppgifter. Detta tar normalt 3-5 arbetsdagar.
    Ifall ni redan har resekort sedan tidigare kommer vi helt enkelt fylla på dem och skicka ett bekräftelse mail till er.

    Vill ni beställa resekort med förladdade biljetter behöver vi ha följande uppgifter i mailet:
    • Kunduppgifter
      - Företagsnamn
      - Org.nr
      - Adressuppgifter
      - Referensnummer
      - Kontaktperson
    • Antal resekort ni vill ha och antal biljetter ni villa ha på respektive resekort.
      Har ni redan de nya resekorten sen tidigare kan ni bara ange kortnummer och ange hur många biljetter ni vill ha till respektive kort.
    • Vi behöver också vet i vilken zon/zoner biljetterna ska vara giltiga.

    Ifall ni inte har något/några nya resekort sedan tidigare kommer vi fylla på dem sen skicka dem till era angivna adressuppgifter. Detta tar normalt 3-5 arbetsdagar.
    Ifall ni redan har resekort sedan tidigare kommer vi helt enkelt lägga på de förladdade biljetterna till det resekortsnummer ni uppgav och skicka ett bekräftelse mail till er.

  • Är faktura det enda betalsättet som ett företag kan använda?

    För beställningar på distans (e-post) är det faktura som gäller. Besöker ni vårt Kuncenter går det självklart bra att betala med betalkort.

  • Vilken leveranstid är det vid beställning av resekort med kundkassa/förladdade biljetter?

    Normalt 3-5 arbetsdagar beroende på belastning. 

  • Kan man göra tjänsteresor i den nya appen?

    Det finns ett alternativ och det är att den anställda köper biljett och lämnar in kvitto. Tanken är att vi självklart ska kunna erbjuda en smidig lösning i appen på sikt.

  • Flytta reskassa - företag och skola

    FAQ

  • När kan vi börja flytta reskassan?

    Den 26 april kommer ett formulär publiceras på vår hemsida.

  • Hur fyller man i formuläret för att flytta reskassan?

    Gör så här:

    Gå in på jlt.se och klicka på ”Flytta din reskassa för skola/företag. 

    Ett webbformulär öppnas som ska fyllas i med följande steg:
    A. Företag/skola
    B. Avdelning/klass
    C. Kontaktperson (namn, telefon, e-post)
    D. Fyll i resekort-/resekortsnummer
    Här skriver det eller de resekort med reskassa som önskas flyttas.
    E. Är det fler resekort med reskassa som ni önskar flytta, behöver ni här välja en av checkboxarna för om reskassan ska flyttas till ett nytt resekort med kundkassa eller om ni vill ha flera resekort med kundkassa kopplat till respektive kort, alltså precis som ni hade.
    F. Levaransuppgifter
    Sist fyller ni i adressuppgifter med ev. märkning. 

    OBS! Detta kommer först vara möjligt 26 april!

  • Hur lång tid tar det från att webbformuläret är inskickat till att de nya resekorten kommer?

    Hanteringstiden är 3-5 arbetsdagar beroende på belastning. 

  • Finns det andra alternativ för ett företag/skola än att använda kundkassan?

    Ja förutom att fylla på en kundkassa går det att ”förladda” ett resekort med flera enkelbiljetter av samma sort och giltighet.
    Exempel:
    Görs resorna alltid i samma zon eller zoner går det att ladda på t.ex. fem (5) stycken enkelbiljetter till ett resekort. Respektive enkelbiljett aktiveras sedan vid ombordstigning när resekortet valideras mot biljettläsaren.

    OBS! Ni kan använda kundkassa som betalsätt för de "förladdade" biljetterna. 

  • Hur använder skolan/företaget kundkassan?

    Kundkassan används som ett betalmedel för våra biljetter. T.ex. kan kundkassan användas i en biljettautomat eller ombord på ett fordon genom att man går fram till föraren, meddela vilken biljett som önskas köpa och sen betalar man med kundkassan, precis som när man använder ett betalkort. Skolor kan t.ex. använda kundkassan som betalsätt vid beställning/köp av klassbiljett. 

    Mer om kundkassan kan ni läsa här Jönköpings länstrafik

  • När måste företaget/skolan senast flytta sin reskassa? 

    Vi kommer vara behjälpliga med detta under en lång tid framöver. Både via webbformuläret och på vårt Kundcenter.

     

  • Behöver de gamla resekorten skickas in?

    Nej, samtidigt som vårt Kundcenter flyttar reskassan spärras de gamla resekorten. Det är dock bra om de sparas fram till de nya är levererade. 

  • Kan skolan/företag få reskassan utbetald i pengar? 

    Nej, vi betalar inte tillbaka några pengar utan kan hjälpa er att flytta reskassan till kundkassan. Enklast är om ni gör detta via ett webbformulär som kommer publiceras på vår hemsida den 26 april. 

  • Klassbiljett

    FAQ

  • Vad kostar klassbiljetten?

    Priser och mer information om klassbiljetten hittar ni på vår hemsida, jlt.se

  • Kan vi köpa klassbiljett direkt på bussen eller tåget?

    Nej en klassbiljett måste köpas innan. Ni kan däremot köpa exempelvis 5 st klassbiljetter för en och samma sträcka eller zon. Är ni inte över 15 personer kliver ni på bussen och blippar/aktiverar en av biljetterna i biljettläsaren.

  • Hur betalar vi för klassbiljetten?

    Ni kan betala med faktura eller kundkassa. Ni kan välja detta i beställningsformuläret som kommer publiceras på vår hemsida den 26 april. 

  • För vilka zoner kan en klassbiljett köpas?

    Klassbiljetten kan köpas för samma giltighetsområden som vanliga enkelbiljetter och den har den samma giltighetstid:

    • 1 zon
    • 2 zoner
    • Län

  • Finns det någon biljett till elever som någon dag i veckan studerar på annan plats?

    Det finns ingen specifik biljett för detta men ni kan använda samma alternativ som företag har för sina tjänsteresor, läs mer här Jönköpings länstrafik

  • Kan vi ha klassbiljetten i den nya appen?

    Nej inte nu, det kan bli möjligt längre fram.

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333