Du ansluter dig till Swish via internetbanken, där du kopplar ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. För att kunna betala/skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen och Mobilt BankID. Den senaste versionen av Swish för iOS kräver version 10.0 eller senare. Den senaste versionen av Swish för Android kräver version 5.0 eller senare. Varje bank har sina egna villkor för hur gammal man behöver vara för att skaffa Swish. Hör av dig till din bank för att se vad som gäller hos dem. Nej. Eftersom du behöver ha Swish-appen på samma enhet som du har ditt Mobila BankID är det inte möjligt att ha ett och samma Swish anslutet till flera enheter. Du behöver alltså ha Swish och Mobilt BankID för varje enhet du vill kunna använda Swish från. Vill du ansluta fler mobilnummer eller fler bankkonton till Swish krävs en enhet per mobilnummer/bankkonto. Du kan ha tre olika mobilnummer anslutna till Swish. Varje mobilnummer du ansluter till Swish kräver en egen enhet.
FAQ
När du betalar med kundkassa på ett resekort ombord på buss och tåg, på Kundcenter och hos återförsäljare fungerar det på samma sätt som när du betalar med ett vanligt betalkort. Du meddelar föraren eller tågvärden vilken biljett du vill ha och blippar sen ditt resekort. Pengar dras från kundkassan och din biljett läggs på ditt resekort alternativt skrivs ut på papper (enkel- och 24-timmars). Allt du behöver veta om kundkassan kan du läsa här
På belopp upp till 400 kr fungerar s.k. kontaktlös betalning vilket innebär att man håller kortet mot en betalkortsterminal för att göra köpet. Du behöver alltså inte sätta in kortet i betalkortsterminalen och slå koden för att bekräfta transaktionen/köpet. Vid ett köp som överstiger 400 kr krävs pinkod. Kontaktlösbetalning kan även genomföras med mobilen om man t.ex. har Apple pay, Google pay eller Samsung Pay.
Möjligheten att betala via Klarnas fakturatjänst kommer senare.
FAQ
På följande platser har vi återförsäljare:
Återförsäljare kommer kunna sälja både enkel- och periodbiljetter till ett resekort. Vid lansering den 26 april kommer det dock inte vara möjligt att köpa 10- och 20-dagarsbiljett hos återförsäljare, men vi jobbar på att kunna erbjuda de biljetterna så snart som möjligt. Det går att köpa 10- och 20-dagarsbiljett i appen eller på vårt Kundcenter till ett resekort.
Mer information om vår biljetter, priser och rabatter hittar du här
Ett resekort ska endast laddas med samma typ av biljetter. Har du behov av både enkel - och periodbiljetter eller enkelbiljetter för olika sträckor eller biljettyper (ex vuxen och ungdom) så måste du ha olika resekort.
Ja, våra resekort kostar inget och behöver du bara ett resekort så kan du få det hos en återförsäljare. Det kan t.ex. vara så att du har förlorat ditt resekort och har är registrerad på Mitt konto, och vill då flytta över din biljett till det nya resekortet. Flytta biljetten gör du själv på Mitt konto.
Ja, nästa gång du köper en biljett får du biljetten på ett nytt resekort hos en återförsäljare.
FAQ
Du kan köpa både enkelbiljetter och periodbiljetter till ett resekort.
Nej, i appen köper du biljett själv. Vi är självklart behjälpliga och visar dig hur du kan köpa biljett i appen.
Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.
Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.
FAQ
Så fort framdörrarna öppnas kan försäljning ombord starta.
Alla biljetter kommer kunna säljas ombord, både enkelbiljetter och periodbiljetter. OBS! Under pågående pandemi hålls framdörrarna stängda vilket gör att vi inte kan sälja biljetter ombord.
Nej, du får inte rabatt när du köper biljett ombord. Läs mer om våra rabatter här
Ja, kunden kan fortfarande betala med betalkort ombord på buss och tåg, så fort framdörrarna har öppnat.
Tänk på att du inte kan fylla på din kundkassa eller ladda om en periodbiljett på Västtågen med betalkort. Enkelbiljetter utskrivna på papper säljs däremot i Västtrafiks betalsystem. Det går bra att köpa biljett med kundkassa som betalmedel.
Nej, du kan inte betala med kontanter ombord på buss och tåg. Det går bra att betala kontant på vårt Kundcenter och hos våra återförsäljare.
Ja, du kan fylla på kundkassan ombord, så fort framdörrarna har öppnat. Mer om kundkassa kan du läsa här
Ja, du kan betala med kundkassa ombord, så fort framdörrarna har öppnat. Mer om kundkassa kan du läsa här
Om du köper en periodbiljett så måste du ha ett resekort som den kopplas till. En enkelbiljett kan både läggas på resekortet eller skrivas ut som en pappersbiljett.
När du köper/laddar en periodbiljett ombord på buss eller tåg tillkommer en ombordavgift på 30 kr. Ingen ombordavgift tillkommer när du köper enkelbiljett.
Ja, du kan skriva ut ett inspektionskvitto ombord så fort framdörrarna har öppnat. Mer information om inspektionskvitto kan du läsa här
Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.
Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.
Vilka resenärskategorier vi har biljetter för kan du läsa här
Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.
Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.