Försäljningskanaler och betalsätt

JLT Appen på mobiltelefon

Appen

I appen kan du köpa enkelbiljetter och periodbiljetter. Är du registrerad/har skapat ett konto kan du fylla på kundkassan. I appen finns följande betalsätt: Swish, Betalkort, Kundkassa (endast om du är registrerad)

JLT mitt konto

Mitt konto

På Mitt konto kan du köpa enkelbiljetter och periodbiljetter till det nya resekortet och du kan också fylla på kundkassan. För att kunna använda tjänsterna på Mitt konto måste kunden ha registrerat ett konto. På Mitt konto finns följande betalsätt: Swish, Betalkort, Kundkassa

Biljettautomat

I en biljettautomat kan du köpa enkelbiljetter utskrivna som pappersbiljett. Du kan också köpa om en redan köpt biljett (enkel- och periodbiljett) till ett resekort och du kan även här fylla på din kundkassa. Biljettautomat har följande betalsätt: Betalkort, Kundkassa

Kundcenter

På vårt Kundcenter kan du köpa både enkel- och periodbilljett till det nya resekortet. Du kan även här fylla på din kundkassa. På Kundcenter finns följande betalsätt Betalkort, Kundkassa, Kontanter

Återförsäljare

Hos våra återförsäljare kan du köpa både enkel- och periodbilljett till det nya resekortet. Du kan även här fylla på din kundkassa. Hos återförsäljarna finns följande betalsätt: Betalkort, Kundkassa, Kontanter

OBS! Just nu går det inte köpa 10- respektive 20-dagarsbiljett hos återförsäljarna. Vi jobbar på att detta och återkommer med mer information inom kort.

Ombord på buss (ej under Covid-19)

Ombord på våra bussar kan du köpa enkelbiljett till ett resekort eller välja att få den utskriven som pappersbiljett. Du kan också köpa periodbiljetter och fylla på din kundkassa. Betalsätt: Betalkort, Kundkassa

Ombord på tåg

Ombord på tåg kan du köpa enkelbiljett till ett resekort eller välja att få den utskriven som pappersbiljett. Du kan också köpa periodbiljetter och fylla på din kundkassa. Betalsätt: Betalkort, Kundkassa OBS! På Västtågen kan du endast köpa Jönköpings Länstrafiks biljetter med Kundkassa. Vill du t.ex. köpa en enkelbiljett utskriven på papper med betalkort är det i Västtrafiks betalkortsterminaler du gör detta i.

Frågor & svar

Nya appen

  • Vilket biljettsortiment har ni?

    Allt om våra biljetter, priser och rabatter kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Hur fungerar Swish?

    Du ansluter dig till Swish via internetbanken, där du kopplar ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. För att kunna betala/skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen och Mobilt BankID.

    FAQ

  • Vilka operativsystem stödjer Swish?

    Den senaste versionen av Swish för iOS kräver version 10.0 eller senare. Den senaste versionen av Swish för Android kräver version 5.0 eller senare.

  • Hur gammal måste jag vara för att kunna använda tjänsten?

    Varje bank har sina egna villkor för hur gammal man behöver vara för att skaffa Swish. Hör av dig till din bank för att se vad som gäller hos dem.

  • Kan jag använda samma Swish från flera enheter?

    Nej. Eftersom du behöver ha Swish-appen på samma enhet som du har ditt Mobila BankID är det inte möjligt att ha ett och samma Swish anslutet till flera enheter. Du behöver alltså ha Swish och Mobilt BankID för varje enhet du vill kunna använda Swish från. Vill du ansluta fler mobilnummer eller fler bankkonton till Swish krävs en enhet per mobilnummer/bankkonto.

  • Hur många mobilnummer kan jag ansluta till Swish?

    Du kan ha tre olika mobilnummer anslutna till Swish. Varje mobilnummer du ansluter till Swish kräver en egen enhet.

  • Hur fungerar kundkassa?

    När du betalar med kundkassa på ett resekort ombord på buss och tåg, på Kundcenter och hos återförsäljare fungerar det på samma sätt som när du betalar med ett vanligt betalkort. Du meddelar föraren eller tågvärden vilken biljett du vill ha och blippar sen ditt resekort. Pengar dras från kundkassan och din biljett läggs på ditt resekort alternativt skrivs ut på papper (enkel- och 24-timmars). Allt du behöver veta om kundkassan kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Hur fungerar betalning med betalkort?

    På belopp upp till 400 kr fungerar s.k. kontaktlös betalning vilket innebär att man håller kortet mot en betalkortsterminal för att göra köpet. Du behöver alltså inte sätta in kortet i betalkortsterminalen och slå koden för att bekräfta transaktionen/köpet. Vid ett köp som överstiger 400 kr krävs pinkod. Kontaktlösbetalning kan även genomföras med mobilen om man t.ex. har Apple pay, Google pay eller Samsung Pay.

  • Varför finns inte ett fakturaalternativ?

    Möjligheten att betala via Klarnas fakturatjänst kommer senare.

  • Återförsäljare

    FAQ

  • Var finns era återförsäljare?

    På följande platser har vi återförsäljare:

  • Vilka biljetter kommer säljas hos återförsäljare?

    Återförsäljare kommer kunna sälja både enkel- och periodbiljetter till ett resekort. Vid lansering den 26 april kommer det dock inte vara möjligt att köpa 10- och 20-dagarsbiljett hos återförsäljare, men vi jobbar på att kunna erbjuda de biljetterna så snart som möjligt. Det går att köpa 10- och 20-dagarsbiljett i appen eller på vårt Kundcenter till ett resekort.

    Mer information om vår biljetter, priser och rabatter hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Vilka betalsätt kan jag använda?

    • Betalkort
    • Kundkassa
    • Kontanter

    Mer om våra försäljningskanaler och betalsätt hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa periodbiljetter och enkelbiljetter till samma resekort?

    Ett resekort ska endast laddas med samma typ av biljetter. Har du behov av både enkel - och periodbiljetter eller enkelbiljetter för olika sträckor eller biljettyper (ex vuxen och ungdom) så måste du ha olika resekort.

  • Kan jag fylla på min kundkassa hos en återförsäljare?

    Ja, du kan fylla på din kundkassa hos våra återförsäljare. Kundkassan kan fyllas på med jämna hundra (100) tal och det lägsta beloppet du kan fylla på med är 100 kr.

    Mer om kundkassan hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag betala med kundkassa hos en återförsäljare?

    Ja, du kan betala med kundkassa hos vår återförsäljare.

    Mer om kundkassan hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa en biljett hos en återförsäljare och få den skickad till min app?

    Nej. Våra återförsäljare säljer biljetter till resekort. Vill du ha din biljett i appen köper du den direkt i appen, läs mer om appen här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag flytta min pågående periodbiljett hos en återförsäljare?

    Nej, men du kan själv flytta din periodbiljett, mer information hittar du här Jönköpings länstrafik
    Du kan också resa upp din period innan den 31 maj,

  • Kan jag flytta min reskassa hos en återförsäljare?

    Nej, du kan antingen göra det själv eller med hjälp från vårt Kundcenter. Mer information hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag bara hämta ett ”tomt” resekort utan att köpa biljett?

    Ja, våra resekort kostar inget och behöver du bara ett resekort så kan du få det hos en återförsäljare. Det kan t.ex. vara så att du har förlorat ditt resekort och har är registrerad på Mitt konto, och vill då flytta över din biljett till det nya resekortet. Flytta biljetten gör du själv på Mitt konto. 

  • Kan jag byta till nytt resekort hos en återförsäljare?

    Ja, nästa gång du köper en biljett får du biljetten på ett nytt resekort hos en återförsäljare.

  • Kundcenter

    FAQ

  • Vilka biljetter kan jag köpa på Kundcenter?

    Du kan köpa både enkelbiljetter och periodbiljetter till ett resekort.

  • Kan jag köpa biljett till appen på Kundcenter?

    Nej, i appen köper du biljett själv. Vi är självklart behjälpliga och visar dig hur du kan köpa biljett i appen.

  • Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?

    Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.

    Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.

  • Ombordförsäljning

    FAQ

  • När börjar förarna sälja biljetter i det nya biljettsystemet?

    Så fort framdörrarna öppnas kan försäljning ombord starta.

  • Vilka biljetter kommer säljas ombord?

    Alla biljetter kommer kunna säljas ombord, både enkelbiljetter och periodbiljetter. OBS! Under pågående pandemi hålls framdörrarna stängda vilket gör att vi inte kan sälja biljetter ombord. 

     

  • Får jag rabatt när jag köper biljett ombord?

    Nej, du får inte rabatt när du köper biljett ombord. Läs mer om våra rabatter här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag betala med betalkort ombord?

    Ja, kunden kan fortfarande betala med betalkort ombord på buss och tåg, så fort framdörrarna har öppnat.
    Tänk på att du inte kan fylla på din kundkassa eller ladda om en periodbiljett på Västtågen med betalkort. Enkelbiljetter utskrivna på papper säljs däremot i Västtrafiks betalsystem. Det går bra att köpa biljett med kundkassa som betalmedel.

    Mer om betalkort hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan man betala med kontanter ombord på buss och tåg?

    Nej, du kan inte betala med kontanter ombord på buss och tåg. Det går bra att betala kontant på vårt Kundcenter och hos våra återförsäljare.

  • Kan jag fylla på kundkassan ombord?

    Ja, du kan fylla på kundkassan ombord, så fort framdörrarna har öppnat. Mer om kundkassa kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag betala med kundkassa ombord?

    Ja, du kan betala med kundkassa ombord, så fort framdörrarna har öppnat. Mer om kundkassa kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa enkelbiljett till både resekort och som pappersbiljett?

    Om du köper en periodbiljett så måste du ha ett resekort som den kopplas till. En enkelbiljett kan både läggas på resekortet eller skrivas ut som en pappersbiljett.

  • Vad innebär ombordavgift när jag köper periodbiljett ombord?

    När du köper/laddar en periodbiljett ombord på buss eller tåg tillkommer en ombordavgift på 30 kr. Ingen ombordavgift tillkommer när du köper enkelbiljett.

  • Kan jag skriva ut ett inspektionskvitto ombord?

    Ja, du kan skriva ut ett inspektionskvitto ombord så fort framdörrarna har öppnat. Mer information om inspektionskvitto kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?

    Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.

    Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.

  • Appen

    Allt om appen kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Mitt konto

    Allt om Mitt konto kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Har ni några rabatter?

    Allt om våra biljetter, priser och rabatter kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Vilka resenärskategorier har ni?

    Vilka resenärskategorier vi har biljetter för kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Biljettautomat

    Allt om våra biljettautomater kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?

    Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.

    Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333