Ja det går bra att ha t.ex. en enkelbiljett eller en periodbiljett samt en kundkassa till samma resekort.
Du kan däremot inte ha både enkelbiljett och periodbiljett på samma resekort. Läs mer här
Nej, själva kundkassan är en digital plånbok och ett betalmedel och är inte kopplad till någon rabatt.
Mer om våra biljetter, priser och rabatter hittar du här
Ja, det går bra, men då får du inte del av exempelvis förlustgarantin.
Ja det går bra till/från Halland, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Blekinge och Danmark.
Det går inte att betala med resekort kundkassa vid köp av biljett i biljettautomater i Skåne, Blekinge och Danmark.
Tänk på att försäljningskanaler kan skilja sig i de andra länen, t.ex. är det inte alla län som har ombordförsäljning.
Mer om resor över länsgräns hittar du här
Som registrerad kund i appen och på Mitt konto ser du tydligt under betalmedel hur mycket hen har på kundkassan.
Som oregistrerad kund kan man inte på samma tydliga sätt se sitt saldo/värde. Oregistrerade kunder kan få information om sitt saldo/värde på följande sätt:
• I en biljettautomat.
• Gå in till Kundcenter eller en återförsäljare.
• Fråga en förare ombord på buss.
• Fråga en tågvärd ombord på tåg.
Ja, räcker inte pengarna i kundkassan till hela biljettköpet, kan man delbetala med kundkassan och får sedan välja ett annat betalmedel för att betala resterande summa. Viktigt då är att man väljer kundkassa som betalmedel först.
Kundkassan innebär att du i förväg fyller på med pengar som du sen kan använda för att hel- eller delbetala din biljett på följande ställen:
- Ombord på buss (är ej möjligt än då framdörrarna fortfarande hålls stängda)
- Ombord tåg,
- I de nya biljettautomaterna,
- På Kundcenter,
- Hos återförsäljare,
Du kan också fylla på din kundkassa på ovannämnda ställen samt i app och på Mitt konto.
Nej, det är självklart valfritt om du vill fylla på pengar på din kundkassa, det går lika bra att använda Swish eller betalkort för dina biljettköp.
Det är också valfritt att få en eventuell förseningsersättning insatt direkt på kundkassan.
Är du registrerad på Mitt konto eller i appen har du s.k. Förlustgaranti vilket innebär att du får tillbaka det aktuella saldot/värdet när du kopplar ett nytt resekort till ditt konto.
Har du inte registrerat dig så har du tyvärr ingen möjlighet att få tillbaka ditt saldo/värde. Din kundkassa är då förlorad.
Nej, två appar kan inte dela samma kundkassa, du kan bara registrera en app som biljettbärare på Mitt konto. Om t.ex. ditt barn inte har åldern inne för att köpa biljett i appen kan du istället hjälpa ditt barn att fylla på kundkassan direkt i appen med t.ex. betalkort.
Är du registrerad på Mitt konto eller i appen har du s.k. Förlustgaranti vilket innebär att du får tillbaka det aktuella saldot/värdet.
Du kan inte använda kundkassa som oregistrerad kund i appen.
Det är möjligt att fylla på en kundkassa i den nya appen till exempelvis ett barn eller till far- och morföräldrar. Du använder helt enkelt ditt betalkort i t.ex. barnets app för att fylla på kundkassan.
På Mitt konto kan du ha fler resekort registrerade som då delar kundkassa.
OBS! Tänk på att vi även inom kort kommer lansera en funktion som heter skicka biljett, med den kan du köpa en biljett och överlåta/skicka till någon annan.
Absolut för dig som har Swish eller betalkort finns det ingen anledning att använda kundkassan för ett biljettköp om du inte har fått en värdekod vill säga, för den kan du nyttja som delbetalning till ditt köp.
Genom möjligheten till kundkassa inkluderar vi alla. Ett barn eller någon annan som inte har möjlighet att betala med Swish eller betalkort kan då fylla på eller få hjälp att fylla på kundkassan och sen betala sin biljett med aktuellt saldo.