Till jlt.se

Translate site


Sök

Kundkassa

I vårt nya biljettsystem kommer det finnas möjlighet att använda en digital plånbok som vi kallar Kundkassa. Du kan själv fylla på din kundkassa med pengar som sedan kan används  som betalning för dina biljettköp. 

Kundkassan kommer även fungera för insättningar vilket innebär att Jönköpings Länstrafik t.ex. kan betala ut en eventuell förseningsersättning direkt till din kundkassa, eller kan det handla om en insättning i form av en kampanjkod som vi vill skicka ut till dig. Värdet från eventuella insättningar kommer du självklart också kunna använda till dina biljettköp.

Fyll på din kundkassa

Hur du fyller på och använder din kundkassa skiljer sig åt beroende på om du är registrerad kund i appen/Mitt konto eller inte.  

Registrerade kunder
För att kunna fylla på och använda kundkassa i appen eller på Mitt konto måste du vara registrerad i appen eller på Mitt konto. 

Oregistrerade kunder
Om du inte har registrerat ett konto kan du inte använda kundkassan i appen eller på Mitt konto men du kan självklart fylla på och använda den i övriga försäljningskanaler kopplat till ett resekort. 

Här kan du fylla på din kundkassa

Till ett resekort
Du kan fylla på din kundkassa till ett resekort på följande ställen:

I appen
I appen fyller du själv på din kundkassa och betalar med Swish eller betalkort. 

Här kan du använda din kundkassa

Till ett resekort
Du kan använda din kundkassa till ett resekort på följande ställen:

I appen
I appen kan du använda kundkassan som betalsätt för dina biljettköp. 

Dela kundkassa

Har du flera resekort registrerade på Mitt konto använder alla samma kundkassa. Vilket innebär att man enkelt kan dela kundkassa med t.ex. familjemedlemmar. Har du dessutom en app registrerad så använder även appen den gemensamma kundkassan. Tänk på att det endast går att ha en app registrerad per konto. 

Frågor & svar

Nya appen

  • Kan jag ha t.ex. både en periodbiljett och kundkassa till samma resekort?

    Ja det går bra att ha t.ex. en enkelbiljett eller en periodbiljett samt en kundkassa till samma resekort.
    Du kan däremot inte ha både enkelbiljett och periodbiljett på samma resekort. Läs mer här Jönköpings länstrafik

  • Får jag rabatt med kundkassan?

    Nej, själva kundkassan är en digital plånbok och ett betalmedel och är inte kopplad till någon rabatt.
    Mer om våra biljetter, priser och rabatter hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Kan man vara oregistrerad kund och ändå ha ett resekort med kundkassa?

    Ja, det går bra, men då får du inte del av exempelvis förlustgarantin.

  • Kan jag köpa biljett med kundkassa i andra län?

    Ja det går bra till/från Halland, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Blekinge och Danmark.
    Det går inte att betala med resekort kundkassa vid köp av biljett i biljettautomater i Skåne, Blekinge och Danmark.
    Tänk på att försäljningskanaler kan skilja sig i de andra länen, t.ex. är det inte alla län som har ombordförsäljning.
    Mer om resor över länsgräns hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Hur ser jag mitt saldo som jag har på kundkassan?

    Som registrerad kund i appen och på Mitt konto ser du tydligt under betalmedel hur mycket hen har på kundkassan. 
    Som oregistrerad kund kan man inte på samma tydliga sätt se sitt saldo/värde. Oregistrerade kunder kan få information om sitt saldo/värde på följande sätt:
    • I en biljettautomat.
    • Gå in till Kundcenter eller en återförsäljare.
    • Fråga en förare ombord på buss.
    • Fråga en tågvärd ombord på tåg. 

  • Kan jag delbetala med kundkassa?

    Ja, räcker inte pengarna i kundkassan till hela biljettköpet, kan man delbetala med kundkassan och får sedan välja ett annat betalmedel för att betala resterande summa. Viktigt då är att man väljer kundkassa som betalmedel först.

  • Hur kan jag använda kundkassan till ett resekort? 

    Kundkassan innebär att du i förväg fyller på med pengar som du sen kan använda för att hel- eller delbetala din biljett på följande ställen:

    • Ombord på buss (är ej möjligt än då framdörrarna fortfarande hålls stängda)
    • Ombord tåg,
    • I de nya biljettautomaterna,
    • På Kundcenter,
    • Hos återförsäljare,

    Du kan också fylla på din kundkassa på ovannämnda ställen samt i app och på Mitt konto.  

  • Måste jag använda kundkassa? 

    Nej, det är självklart valfritt om du vill fylla på pengar på din kundkassa, det går lika bra att använda Swish eller betalkort för dina biljettköp.
    Det är också valfritt att få en eventuell förseningsersättning insatt direkt på kundkassan.

  • Vad händer med kundkassan om jag tappar mitt resekort?

    Är du registrerad på Mitt konto eller i appen har du s.k. Förlustgaranti vilket innebär att du får tillbaka det aktuella saldot/värdet när du kopplar ett nytt resekort till ditt konto.

    Har du inte registrerat dig så har du tyvärr ingen möjlighet att få tillbaka ditt saldo/värde. Din kundkassa är då förlorad.

  • Kan två appar dela samma kundkassa?

    Nej, två appar kan inte dela samma kundkassa, du kan bara registrera en app som biljettbärare på Mitt konto. Om t.ex. ditt barn inte har åldern inne för att köpa biljett i appen kan du istället hjälpa ditt barn att fylla på kundkassan direkt i appen med t.ex. betalkort.

  • Vad händer med kundkassan byter/förlorar min telefon?

    Är du registrerad på Mitt konto eller i appen har du s.k. Förlustgaranti vilket innebär att du får tillbaka det aktuella saldot/värdet.

    Du kan inte använda kundkassa som oregistrerad kund i appen.

  • Kan jag fylla på någon annans kundkassa?

    Det är möjligt att fylla på en kundkassa i den nya appen till exempelvis ett barn eller till far- och morföräldrar. Du använder helt enkelt ditt betalkort i t.ex. barnets app för att fylla på kundkassan.

    På Mitt konto kan du ha fler resekort registrerade som då delar kundkassa.

    OBS! Tänk på att vi även inom kort kommer lansera en funktion som heter skicka biljett, med den kan du köpa en biljett och överlåta/skicka till någon annan.

  • Vad är då syftet med kundkassa, jag kan väl använda t.ex. swish?

    Absolut för dig som har Swish eller betalkort finns det ingen anledning att använda kundkassan för ett biljettköp om du inte har fått en värdekod vill säga, för den kan du nyttja som delbetalning till ditt köp.

    Genom möjligheten till kundkassa inkluderar vi alla. Ett barn eller någon annan som inte har möjlighet att betala med Swish eller betalkort kan då fylla på eller få hjälp att fylla på kundkassan och sen betala sin biljett med aktuellt saldo.

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333