Välkommen till Mitt konto!
I Mitt konto får du tillgång till tjänster som förenklar ditt resande i kollektivtrafiken. Vill du veta mer? Läs i frågor och svar nedan.
På Mitt konto kan du köpa och hantera biljetter själv när det passar dig.
Skapa ett konto och logga in.
Se hur du skapar ett konto:
Se hur du köper biljett på Mitt konto:
Biljetter inom Jönköpings län
På Mitt konto kan du köpa följande biljetter inom Jönköpings län:
- Enkelbiljett (ej pappersbiljett)
- 24-timmarsbiljett (ej pappersbiljett)
- 10-dagarsbiljett
- 20-dagarsbiljett
- 30-dagarsbiljett
- 365-dagarsbiljett
- 365-dagarsbiljett Barnvagn
Klicka på länken för att komma till biljetter, priser och rabatter
Rabatter
20 % på enkelbiljetter
Vid köp på Mitt konto gäller 20 % rabatt på enkelbiljetter. Rabatten är tillfällig och ersätts längre fram av ett återbäringssystem.
Tillsammansrabatt
Är ni två eller fler som köper enkelbiljett och reser på samma biljett får ni 25 % rabatt på totalbeloppet. Tillsammansrabatten är inte kopplad till olika resenärskategorier utan man kan resa fler vuxna, flera ungdomar eller flera vuxna och ungdomar.
Betalsätt på Mitt konto
I appen kan du betala din biljett med följande betalsätt:
• Betalkort
• Kundkassa
• Swish
Blippa/läs av och aktivera din biljett på ett resekort
Biljetter på ett resekort ska läsas av/blippas i biljettläsaren vid ombordstigning på samtliga bussar och av tågvärd ombord på tåg. Är din biljett inte aktiverad så aktiveras den automatiskt när du läser av/blippar din biljett vid din första resa.
Se hur du blippar/läser av och aktiverar din biljett på ett resekort ombord på buss
Se hur du blippar/läser av och aktiverar din biljett på ett resekort ombord på tåg
Frågor & svar
Nya appen
- Hur skapar jag ett Mitt konto?Hur du skapar ett konto kan du se här:
- Kan jag skapa ett Mitt konto om jag är under 18 år?Du behöver vara 18 år för att genomföra ett köp på Mitt konto utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan dock ges genom att målsman kopplar ett betalmedel till kontot.
- Vad kan jag göra på Mitt konto?
- Köpa enkel- och periodbiljetter.
- Aktivera din biljett.
- Fylla på kundkassa.
- Beställa nytt resekort i samband med biljettköp
- Hantera biljetter (t.ex. flytta en biljett till ett nytt resekort)
- Hur köper jag en biljett på Mitt konto?Hur du köper en biljett och kopplar den till ett resekort kan du se här:
- Får jag ett kvitto när jag gör ett köp på Mitt konto?Ja, du får ett digitalt kvitto på när du gör ett köp. Du kan också se dina tidigare köp under order-/köphistorik.
- Måste jag registrera mig på Mitt konto för att kunna resa?Nej, men tänk på att du också förlorar dina biljetter och eventuell kundkassa ifall du förlorar ditt resekort.
Följande alternativ för biljettköp finns för dig som inte vill registrera dig på Mitt konto:- Köp biljett i appen.
- Biljettautomater.
- På Kundcenter.
- Hos återförsäljare.
- Ombord på våra bussar kan resenären betala med betalkort eller kundkassa.
(Obs! detta gäller när framdörrarna är öppna) - Ombord på tåg.
Mer om våra försäljningskanaler och betalsätt hittar du här
- Kan jag registrera min app på Mitt konto?Ja, men du kan endast ha en app registrerad på Mitt konto.
Mer om appen kan du läsa här - Kan jag registrera flera appar på Mitt konto?En (1) app/telefon kan vara registrerad per användare på Mitt konto. Med andra ord går det inte att registrera flera appar/telefoner på samma konto.
- Kan jag spärra mitt resekort på Mitt konto?Nej inte som på Mina sidor. Du kan istället själv flytta din biljett till ett annat resekort eller app. Det finns dock begränsning i hur ofta du kan flytta din biljett. Vårt Kundcenter kan hjälpa dig ifall olyckan har varit framme fler gånger.
- Vad händer om jag tappar mitt resekort?Är du registrerad kund kan du själv flytta din biljett till ett nytt resekort eller till din app. Är du inte registrerad är din biljett förlorad och du behöver ett nytt resekort.
- Vad innebär förlustgaranti?Genom att registrera ditt resekort på Mitt konto har du rätt till förlustgarantin.
Förlustgarantin innebär att du själv på Mitt konto kan flytta din biljett till ett annat resekort eller till en app i de fall den finns registrerad.
- Vad menas med att flytta en biljetten?Ja du kan själv flytta din biljett på Mitt konto om du är registrerad. Om du inte är registrerad kan du komma in till vårt Kundcenter så hjälper vi dig där.
- Kan jag aktivera min biljett direkt på Mitt konto?Ja, du kan aktivera din biljett på Mitt konto. Om du inte ska resa i direkt anslutning till köptillfället och inte gör något aktivt val om aktivering, kommer din biljett på ett resekort aktiveras när du läser av/blippar din biljett ombord på buss, av tågvärd ombord på tåg. Du kan även aktivera biljetten på vårt Kundcenter, hos en återförsäljare eller i en biljettautomat.
- Hur länge kan jag ha en oaktiverad biljett på Mitt konto?Biljetten kan ligga oaktiverad i 365 dagar, sedan förfaller biljetten. Du får inte tillbaka pengarna för biljetten.
- Kan jag ångra ett köp på Mitt konto?Nej, du kan inte ångra ett köp på Mitt konto. Har något blivit fel med ditt köp behöver du kontakta Kundcenter på 0771-444 333.
- Kan jag ansöka om förseningsersättning på Mitt konto?Nej, det gör du på vår hemsida, jlt.se
Du kan däremot få förseningsersättningen insatt på kundkassan
via Mitt konto. Pengarna kan sedan användas för att köpa enkel- och periodbiljetter som du kopplar till ditt registrerade resekort eller app.
- Kan jag beställa ett resekort utan någon biljett på Mitt konto?Nej, beställning av resekort kan endast göras vid biljettköp. Du kan dock hämta ett resekort på:
- På Kundcenter,
- Hos en återförsäljare,
- Ombord på buss och tåg.
- I vilka enheter kan jag använda Mitt konto?Mitt konto kan du använda i datorn, mobilen eller i en läsplatta.
- Varför måste jag som är Mina sidor-medlem göra en ny registrering på Mitt konto?Systemet är helt nytt och har nya användarvillkor därför måste du göra en ny registrering.
- Hur hänger Mitt konto och appen ihop?Mitt konto och appen kan kopplas samman. Väljer du att registrera samma telefonnummer på Mitt konto som i appen sker en automatisk ihopkoppling och då kan du:
- Placera biljetter i appen från Mitt konto.
- Se biljetthistorik.
- Flytta biljetter mellan app och ett annat resekort.
- Använda kundkassan i appen.
- Hur lång är leveranstiden på ett resekort beställt via Mitt konto?3-5 arbetsdagar.
- Vad är skillnaden på Mina sidor och Mitt konto?Mitt konto är en ny e-handel. Mitt konto är mer användarvänligt och ger kunden en bättre översikt över sina biljetter och resekort. På Mitt konto kan du köpa alla biljetter, biljettköpet slår igenom direkt. På Mitt konto kan du administrera hela familjens biljetter, samt flytta biljetter mellan resekort.
- Hur många resekort kan jag registrera på Mitt konto?10 st.
Det innebär att du kan köpa biljetter till flera resekort på Mitt konto.
- Hur lång tid tar det innan jag får min biljett och kan börja resa?Alla biljettköp på Mitt konto sker i realtid vilket innebär att du direkt efter köpet kan börja resa på din biljett, förutsatt att du har kopplat din biljett till ett resekort eller en app.
Mer information om våra biljetter, priser och rabatter kan du läsa om här
- Kan jag köpa biljetter till vänner och familj på Mitt konto?Ja, du kan t.ex. registrera ett resekort på Mitt konto som du exempelvis döper till ”Mormor”. Ge ”mormor” resekortet, sen kan du köpa biljetter som du då kopplar till ”mormors” resekort. Även Kundkassa
kan delas mellan flera resekort som är registrerade på samma konto.
- Kan jag köpa biljetter för resor till andra län på Mitt konto?Ja, du kan köpa biljetter på Mitt konto till Kalmar, Kronoberg, Halland, Västra Götaland, Blekinge och Skåne. Mer information om resor över länsgräns kan du läsa om här
- Får jag låna ut mitt resekort till någon annan?Ja, du får precis som idag låna ut ditt resekort. De flesta biljetter som Jönköpings Länstrafik har är inte personliga med undantag för bl.a. skolbiljett. Det är dock viktigt att tänka på de olika villkoren gällande ålderskategori.
OBS! Du får ej låna ut eller överräcka en enkelbiljett som är aktiverad med pågående giltighet. - Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.
Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.
Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333