Vår nya app:

JLT

Snart lanserar vi vår nya app! I appen kan du på ett enkelt sätt planera ditt resande och köpa biljetter. Tanken är att den ska innehålla allt som du behöver inför, under och efter din resa med Jönköpings Länstrafik. 

Den nya appen heter JLT och kommer att finnas att ladda ner den 26 april

Jönköpings länstrafik
Jönköpings länstrafik

Se hur du registrerar dig i appen:

Se hur du köper biljett i appen:

Biljetter

I appen kan du köpa följande biljetter inom Jönköpings län:

Enkelbiljett Jönköpings länstrafik

24-timmarsbiljett Jönköpings länstrafik

10-dagarsbiljett Jönköpings länstrafik

20-dagarsbiljett Jönköpings länstrafik

30-dagarsbiljett Jönköpings länstrafik

365-dagarsbiljett Jönköpings länstrafik

365-dagarsbiljett Barnvagn Jönköpings länstrafik

Rabatter

10% på alla biljetter Jönköpings länstrafik
Den 26 april till och med 31 maj har vi ett lanseringserbjudande, 10% på alla biljetter i som köps i appen.

20 % på enkelbiljetter Jönköpings länstrafik
Vid köp i appen får du 20 % rabatt på enkelbiljetter, vilket är en tillfällig rabatt tills vårt nya återbäringssystem finns på plats.

Tillsammansrabatt Jönköpings länstrafik
Är ni två eller fler som köper enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett och reser på samma biljett får ni 25 % rabatt på totalbeloppet.

 

Betalsätt i appen

I appen kan du betala din biljett med följande betalsätt:

• Betalkort Jönköpings länstrafik

• Kundkassa Jönköpings länstrafik

• Swish Jönköpings länstrafik

 

Blippa/läsa av din biljett i appen

Biljetter i appen ska läsas av/blippas i biljettläsaren vid ombordstigning på samtliga bussar och av tågvärd ombord på tåg.

Se hur du blippar/läser av
din appbiljett på buss

Se hur du blippar/läser av
din appbiljett på tåg

Frågor & svar

Nya appen

  • Kostar det pengar att ladda ner appen?

    Nej att ladda ner appen är gratis. Du betalar endast för de biljetter du köper.

    Här kan du läsa om våra biljetter, priser och rabatter Jönköpings länstrafik

  • Vad kan jag göra i appen?

    • Registrera ett konto
    • Köpa biljetter
    • Söka resor
    • Se tidtabell
    • Se var bussen befinner sig i realtid

  • Vilka systemkrav finns för appen?

    För att kunna använda appen behöver du ha minst version 10.0 av iOS eller version 5.1 av Android.

  • Hur köper jag en biljett i den nya appen?

    I appen kan du köpa biljett på tre olika sätt:

    • Via reseplaneraren:
      Om du inte vet vilka zoner du ska resa i kan du köpa biljett i samband med du gör en sökning på din resa. Se video
      Se video
    • Via snabbval:
      Om du vet vilken zon du ska köpa biljett för kan du göra det via snabbval. Se video
      Se video
    • Via omköp:
      Du kan göra ett omköp på en tidigare köpt biljett.

  • Kan jag köpa biljett om jag är under 18 år?

    Om du är under 18 år och vill köpa biljett i appen behöver en förälder/vårdnadshavare hjälpa till och koppla ett betalkort eller Swish till appen. En förälder/vårdnadshavare kan också fylla på kundkassanJönköpings länstrafik med valfritt belopp som sedan kan användas för att köpa biljetter i appen. Det kommer även vara möjligt att överlåta/skicka biljett som t.ex. förälder. Denna funktion kommer vi lanserat senare.

  • Får jag ett kvitto när jag köper biljett i appen?

    Självklart, om du vill ha ett kvitto kan du själv skicka det till din e-postadress.

    Så här lägger du in din e-post i appen:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Så här skickar du ett kvitto till din e-postadress:

  • Hur skapar jag ett konto/registrerar mig i appen?

    Hur du skapar ett konto i appen kan du se här:

    Se video

     

     

  • Hur fyller jag på kundkassan i appen?

    För att fylla på kundkassan i appen behöver du först registrera dig. Här kan du se hur du registrerar dig i appen Jönköpings länstrafik

    Gör så här för att fylla på kundkassan:

  • Hur blippar/läser jag av min appbiljett på bussen?

    Du blippar/läser av din appbiljett genom att ha din biljett framme i appen och håller den mot biljettläsaren. Är biljetten giltig lyser det GRÖNT.

     

     

  • Hur blippar/läser jag av min appbiljett på tåget?

    Ombord på ett tåg är det tågvärden som blippar/läser av din biljett via en s.k. handenhet (smartphone).

     

     

     

  • Vad innebär förlustgaranti i nya appen?

    Om du väljer att registrera dig som kund i appen eller på Mitt konto får du bl.a. ta del av förlustgaranti. Det innebär att om du skulle förlora din telefon, byta telefon eller råka radera din app så kommer alla uppgifter, biljetter, eventuellt värde på kundkassan att återskapas.

  • Kan jag registrera mig på flera enheter (tex mobil och läsplatta)?

    Nej du kan inte vara registrerad på två enheter samtidigt, då finns risken att biljetterna försvinner. Du ska registrera dig i den enhet som du har med dig på resan.

  • Måste jag vara registrerad kund för att använda appen?

    Nej, du behöver inte vara registrerad för köpa biljett i appen. Genom att registrera mobilnummer i appen så
    kan personalen på Kundcenter enklare hjälpa dig som har frågor rörande biljettköp.

    När du registrerar mobilnummer skapas också en koppling till dina köpta biljetter så att du kan återställa/återskapa dem (förlustgaranti) om du skulle råka avinstallera appen eller byta/tappa din telefon.

  • Hur aktiverar jag min biljett i appen?

    En biljett i appen aktiverar du själv:

    • Direkt i samband med köpet.
    • Eller själv i appen vid ett senare tillfälle.

    OBS! Tänk på att du måste aktivera din biljett i appen innan du går ombord på ett fordon.

    Automatisk aktivering i samband med köp:

     

     

     

     

    Manuell aktivering vid ett senare tillfälle:

  • Hur länge kan en biljett vara oaktiverad?

    Biljetten kan ligga oaktiverad i 365 dagar, sedan dras biljetten tillbaka. Du får inte tillbaka pengarna för biljetten.

  • Kan jag ångra ett köp i appen?

    Nej köp som görs i appen återbetalas inte, vi erbjuder inte ånger- eller bytesrätt. Du har själv godkänt köpet genom att acceptera våra användarvillkor samt bekräftat köpet genom att aktiverat biljetten genom ”Dra för köp” i appen.

  • Kan jag låna ut en biljett i appen?

    Ja snart. Det är en funktion som är under utveckling och kommer lanseras inom kort.  

  • Kan jag köpa en biljett och skicka till någon annan?

    Ja snart, detta är en funktion som kommer att lanseras inom kort.

  • Kan jag köpa biljett till/från andra län i appen?

    Ja, det går att köpa enkel- och periodbiljett i appen till alla angränsande län inklusive Skåne, Blekinge och Danmark. Mer om länsöverskridande resor kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Vad händer med den gamla appen?

    Sista dagen för att köpa biljett i den nuvarande appen är den 26 april och sista dagen för att resa på biljetter i appen är 31 maj.

    Tänk på att inte köpa biljetter som du ev. inte hinner resa upp. Mer om hur du byter biljettsystem kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Hur hänger appen och Mitt konto ihop?

    Appen kan kopplas ihop med Mitt konto. Väljer du att registrera samma telefonnummer i appen som på Mitt konto så kan du:

    • Placera biljetter i appen från Mitt konto.
    • Se biljetthistorik.
    • Flytta biljetter mellan app och ett annat resekort.
    • Använda kundkassan i appen och på Mitt konto.

     

    Mer om Mitt konto kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Vad gör jag om appen inte fungerar?

    Det går bra att köpa biljett på Mitt konto, i biljettautomat, på Kundcenter, hos återförsäljare, ombord på bussen (när det är tillåtet att gå fram till föraren) och ombord på tåg. 

    Mer om våra försäljningskanaler och betalsätt kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Vad händer om jag tappar/byter mobiltelefon eller råkar radera appen?

    Är du registrerad kund i appen/Mitt konto kommer du kunna få tillbaka din biljett och eventuellt värde på din kundkassa. Är du inte registrerad är dina biljetter och kundkassa förlorad.

  • Varför kan inte appen användas i rootade/jailbreakade telefoner?

    Eftersom man gör köp i appen så anser vi att rootade/jailbreakade telefoner inte är tillräckligt säkra.

  • Vad händer om batteriet på min telefon blir urladdat?

    Du är själv ansvarig för att ha en giltig och läs-/blippbar biljett. Blir batteriet urladdat kan vi inte kontrollera din biljett vilket kan innebära att du en får tilläggsavgift. OBS! På många av våra bussar och tåg har vi idag USB-uttag där du kan ladda din telefon. 

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333