Nytt resekort

Vårt nya resekort får en ny design och med flera nya funktioner: du kan koppla alla typer av biljetter till kortet.

Du kan skaffa ett nytt resekort på vårt Kundcenter, hos återförsäljare, på bussen och tåget. Det går också att beställa på Mitt konto vid ett biljettköp.

Viktiga datum!

25 april 2021
Sista dagen då du kan köpa biljett och ladda på reskassa på det gamla resekortet.

26 april 2021
Nu kan du börja byta ut och använda det nya resekortet.

31 maj 2021
Sista dagen att resa med ett gamla resekortet och med reskassa. Den 1 juni måste du ha ett nytt resekort, men glöm inte att det enklaste sättet att resa är med vår nya app. 

Information om hur du byter biljettsystem hittar du här Jönköpings länstrafik

Så här ser de nya resekorten ut

 

 

Biljettyper på ett resekort

Ett resekort kan endast laddas med samma typ av biljett. Har du behov av både enkel – och periodbiljetter eller enkelbiljetter för olika sträckor eller biljettyper (ex vuxen och ungdom) så måste du ha olika resekort.

Blippa/läs av och aktivera din biljett på ett resekort

Biljetter på ett resekort ska blippas/läsas av i biljettläsaren vid ombordstigning på samtliga bussar och av tågvärd ombord på tåg. 

Se hur du blippar/läser av och aktivera din
biljett på ett resekort ombord på buss

Se hur du blippar/läser av och aktivera din
biljett på ett resekort ombord på tåg

Frågor & svar

Nya appen

  • Varför måste resekorten bytas ut?

    Resekorten byts ut eftersom vi byter ut alla våra system och dagens resekort kommunicerar inte med det nya biljettsystemet. 

  • Kostar det nya resekortet något?

    Nej resekortet kostar inget men tänk på att vara rädd om ditt kort både för egen skull och ur ett miljöperspektiv.

  • Hur blippar/läser jag av min biljett på ett resekort ombord på buss?

    Du blippar/läser av din biljett på ett resekort genom att hålla resekortet mot biljettläsaren ombord på bussen. Är biljetten giltig lyser det GRÖNT. Är din biljett oaktiverad kommer din biljett på resekortet aktiveras vid den första blippen. 

  • Hur blippar/läser jag av min biljett på ett resekort ombord på tåget?

    Ombord på ett tåg är det tågvärden som blippar/läser av din biljett på ett resekort via en s.k. handenhet (smartphone). Är din biljett oaktiverad aktiverar tågvärden din biljett så den blir giltig för resa. 

  • Hur aktiverar jag min biljett på ett resekort?

    Du aktiverar din biljett genom att läsa av/blippa ditt resekort på något av följande sätt:

    • Ombord på buss i en biljettläsare Jönköpings länstrafik
    • Ombord på tåget aktiverar tågvärden din biljett Jönköpings länstrafik
    • I en biljettautomat,
    Du kan också aktivera din biljett här:
    • På Mitt konto
    • På vårt Kundcenter,
    • Hos våra återförsäljare.

  • Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?

    Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zongiltighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet).

    Aktivera en biljett kopplat till ett resekort kan du göra på något av följande ställen/sätt:

    • På Mitt konto
    • I en biljettautomat
    • På Jönköpings Länstrafiks Kundcenter
    • Hos en återförsäljare
    • Ombord på buss
    • Ombord på tåg

    Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.

  • Måste jag registrera mitt resekort på Mitt konto?

    Nej, du behöver inte vara registrerad för att resa med en biljett på ett resekort. Tänk på att du förlorar din biljett och/eller din kundkassa ifall du skull råka tappa bort ditt resekort om du inte är registrerad på Mitt konto.

  • Kan jag ha en kundkassa kopplad till ett resekort som anonym kund?

    Ja du kan ha en kundkassa kopplad till ditt resekort även om du inte vill eller har möjlighet till att registrera dig. Tänk bara på att värdet på kundkassan är förlorad om du tappar eller slarvar bort ditt resekort.

    Mer information om kundkassa hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Vad händer om jag tappar mitt resekort?

    Är du registrerad kund kan du själv flytta din biljett till ett nytt resekort eller till din app. Är du inte registrerad är din biljett förlorad och du behöver ett nytt resekort.

  • Mitt resekort är trasigt, kan jag flytta min biljett?

    Ja du kan själv flytta din biljett på Mitt konto Jönköpings länstrafik om du är registrerad. Om du inte är registrerad kan du komma in till vårt Kundcenter så hjälper vi dig där.

  • Jag har inget nytt resekort att flytta min biljett till?

    Du kan läsa mer om vart du kan hämta ett nytt resekort här Jönköpings länstrafik

  • Jag har en periodbiljett på mitt gamla resekort, hur gör jag med den nu?

    Du som har resekort i det gamla biljettsystemet med en aktiv periodbiljett kan flytta kvarvarande resdagar till den nya appen eller till Mitt konto. Med några enkla steg flyttar du din periodbiljett, läs mer här Jönköpings länstrafik

  • Jag har reskassa kvar på mitt gamla resekort, hur gör jag med den nu?

    Du som har resekort i det gamla biljettsystemet laddat med reskassa kan flytta över värdet till den nya appen eller Mitt konto. Med några enkla steg skapar du en värdekod som du sedan löser in i appen, läs mer här Jönköpings länstrafik

  • Får jag låna ut mitt resekort till någon annan?

    Ja, du får precis som idag låna ut ditt resekort. De flesta biljetter som Jönköpings Länstrafik har är inte personliga med undantag för bl.a. skolbiljett. Det är dock viktigt att tänka på de olika villkoren gällande ålderskategori, mer om ålderskategorier hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Vad innebär förlustgaranti?

    Genom att skapa ett konto i appen eller på Mitt konto och registrera ditt resekort på Mitt konto har du rätt till förlustgarantin.

    Förlustgarantin innebär att du själv på Mitt konto kan flytta din biljett till ett annat resekort eller till en app i fall du råkar tappa bort ditt resekort.

    Mer om appen och hur du skapar ett konto hittar du här Jönköpings länstrafikMer om Mitt konto och hur du skapar ett konto hittar du här Jönköpings länstrafik

  • Hur får jag ett inspektionskvitto?

    Allt om inspektionskvitto finns att läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag köpa och ha fler biljetter på ett och samma resekort?

    Ja, du kan köpa fler än en biljett till samma resekort vid ett köptillfälle men av samma biljettyp och zontillhörighet, vilket t.ex. innebär 5 st enkelbiljeter för zon Röd 981. Biljetterna är då oaktiverade (om du själv inte väljer att aktivera dem i samband med köpet). Respektive biljett aktiveras sedan vid varje resetillfälle när du validerar ditt resekort mot en biljettläsare eller handenhet. Självklart gäller övergångstiden för respektive aktiverad biljett precis som vanligt.

    Om du har behov av både enkelbiljetter och periodbiljetter eller biljetter med olika resenärskategorier eller zongiltighet, behöver du ha olika resekort.

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333