Hej då gammalt biljettsystem

Den 26 APRIL lanserar vi vårt nya biljettsystem och vi får tacka vårt gamla biljettsystem för lång och trogen tjänst. Den 25 APRIL är det sista dagen du kan köpa biljett och ladda reskassa i vårt gamla biljettsystem. 26 APRIL är det sista dagen för att köpa biljett i den gamla appen. Sista dagen för att resa med biljetter och reskassa i det gamla systemet/appen är 31 MAJ. 

 

Så här byter du biljettsystem

Vi vill här förklara för dig hur övergången från gammalt till nytt biljettsystem går till och vad som är viktigt att tänka på. 

Flytta din reskassa till kundkassa

Du som har resekort med reskassa kan nu flytta över värdet till appen eller till ett nytt registrerat resekort via Mitt konto. Du kan göra det enkelt själv via vår hemsida eller få hjälp av Kundcenter. 

På hemsidan kan du själv skapa en värdekod av din reskassa. Värdekoden kan sen lösas in till kundkassan i appen användas för att köpa biljetter för samma värde. Värdekoden kan även lösas in på Mitt konto under Min profil BetalmedelLös in värdekod. Du kan också få ditt värde på ett oregistrerat resekort via Kundcenter. Självservicetjänsten kommer vi att erbjuda under en lång tid framöver. 

Så här flyttar du själv din reskassa till kundkassa

Flytta här:

Flytta din periodbiljett till appen eller Mitt konto

Du som har resekort med periodbiljett kan nu flytta över biljetten till appen eller till ett nytt registrerat resekort via Mitt konto. Detta kan du själv göra via vår hemsida eller få hjälp av Kundcenter. 

På hemsidan, jlt.se kan du själv flytta din periodbiljett till det nya biljettsystemet genom att i självservicetjänsten skriva in ditt resekortsnummer, välja om du vill flytta biljetten till appen (telefonnummer) eller till Mitt konto (e-post). När du bekräftar flyttas periodbiljetten till appen eller Mitt konto. Är biljetten använd är det de kvarvarande dagarna som flyttas, t.ex. om du har en 30-dagarsbiljett och där 7 dagar redan är nyttjade är det alltså de återstående 23 dagarna som flyttas. Självservicetjänsten kommer vi att erbjuda under en lång tid framöver.

De här biljetterna går att flytta själv

  • Period 30-dagar (Vuxen, Ungdom, Student och Senior)
  • Period 365-dagar (Vuxen)
  • Period 365-dagar Barnvagn

Så här flyttar du själv din periodbiljett till appen eller Mitt konto

Flytta här:

Få hjälp med att flytta din reskassa och periodbiljett

Flytta din reskassa på Kundcenter
Om du behöver hjälp med att flytta din reskassa eller periodbiljett är du välkommen att besöka vårt Kundcenter eller ringa oss på 0771-444 333, så hjälper vi dig!

Tänk på att du måste ha med dig ditt resekort! 

Frågor & svar

Nya appen

  • Flytta din reskassa till kundkassa

    FAQ

  • Från när går det att flytta reskassan till kundkassa?

    Från och med den 26 april. 

  • Jag har både reskassa och periodbiljett på mitt resekort, kan jag flytta båda?

    Om du vill använda vår självservicetjänst Jönköpings länstrafik - Flytta Reskassa eller Flytta periodbiljett så är svaret NEJ. Du behöver resa upp antingen reskassan eller periodbiljetten för att sen kunna göra flytten. Sista dagen för att resa med reskassa eller periodbiljett i det gamla systemet är den 31 maj. 

    Har du inte möjlighet att resa upp reskassan eller periodbiljetten innan 31 maj, kan du kontakta vårt Kundcenter så hjälper vi dig.

  • Finns någon beloppsgräns för flytt av reskassa?

    Nej, du kan flytta över det saldo/värde du har på reskassan till det nya biljettsystemet.

  • Hur flyttar jag min reskassa själv?

    I filmen "Flytta reskassa" kan du se hur du går tillväga. Jönköpings länstrafik

  • När behöver jag senast ha flytta min reskassa?

    Du kommer kunna flytta din reskassa via självservicetjänsten och på vårt kundcenter ett bra tag framöver.

  • Vad händer med mitt gamla resekort när jag har flyttat reskassan?

    Ditt resekortet spärras direkt efter flytten och kommer inte behöva användas mer.  

  • Kan jag få hjälp med att flytta min reskassa?

    Självklart kan vi hjälpa dig som inte vill eller kan använda vår självservicetjänst till detta.

    Om du behöver hjälp med att flytta din reskassa är du välkommen att besöka vårt Kundcenter eller ringa oss på 0771-444 333.

  • Kan jag flytta min reskassa hos en återförsäljare?

    Nej det går inte. Kan du inte använda självservicetjänsten på vår hemsida behöver du vända dig till Kundcenter.

  • Flytta din periodbiljett till appen eller Mitt konto

     

    FAQ

  • Hur flyttar jag min periodbiljett själv?

    I filmen "Flytta periodbiljett" kan du se hur du går tillväga. Jönköpings länstrafik

  • Från när går det flytta sin periodbiljett?

    Från och med den 26 april. 

  • Kan jag flytta alla typer av periodbiljetter?

    Nej, alla biljettyper går inte att flytta. I listan nedan ser du vilka biljetter som går att flytta och vilka som inte går att flytta:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Har du någon av ovanstående som inte går att flytta via självservicetjänsten behöver du kontakta Kundcenter.

    Har du ett resekort som är laddat med både en periodbiljett och reskassa behöver du resa upp en av dem innan den går flytta via webbtjänsten annars får du vända sig till Kundcenter. 

  • Jag har en periodbiljett som jag själv inte kan flytta, hur gör jag?

    Vi hjälper dig på vårt Kundcenter, välkommen!

  • Kan jag få hjälp med att flytta min periodbiljett?

    Självklart kan vi hjälpa dig som inte vill eller kan använda vår självservicetjänst till detta.

    Om du behöver hjälp med att flytta din periodbiljett är du välkommen att besöka vårt Kundcenter eller ringa oss på 0771-444 333.

  • När behöver jag senast ha flyttat min periodbiljett?

    Du kommer kunna flytta din periodbiljett via självservicetjänsten och på vårt kundcenter ett bra tag framöver.

  • Kan både registrerade och oregistrerade kunder flytta sin periodbiljett?

    Ja det går bra, det spelar ingen roll om du idag är kund på Mina sidor. Du kan flytta din periodbiljett både som registrerad och oregistrerad kund.

  • Kan jag flytta min periodbiljett hos en återförsäljare?

    Nej det går inte! Kan du inte göra det via självservicetjänsten på vår hemsida får du vända dig till Kundcenter.

  • Jag har en aktiv och en väntande periodbiljett på mitt resekort, kan jag ändå flytta?

    Eftersom ditt kort spärras för användning vid flytt av periodbiljetten behöver du som har en aktiv eller väntande period på samma kort vänta tills perioden är utgången.

  • Jag har både periodbiljett och reskassa på samma resekort, kan jag flytta båda?

    Om du vill använda vår självservicetjänst Jönköpings länstrafik - Flytta Reskassa eller Flytta periodbiljett så är svaret NEJ. Du behöver resa upp antingen reskassan eller periodbiljetten för att sen kunna göra flytten. Sista dagen för att resa med reskassa eller periodbiljett i det gamla systemet är den 31 maj. 

    Har du inte möjlighet att resa upp reskassan eller periodbiljetten innan 31 maj, kan du kontakta vårt Kundcenter så hjälper vi dig.

  • Reskassa

     

    FAQ

  • När är sista dagen för att ladda reskassa till det gamla resekortet?

    Den 25 april är sista dagen du kan ladda din reskassa till ditt resekort. Tänk på att framdörrarna fortfarande är stängda så du kan endast använda din reskassa i Jönköpings stadstrafik.

    Läs mer om kundkassa här Jönköpings länstrafik

    Läs mer om nytt resekort Jönköpings länstrafik

  • När är sista dagen jag kan resa med min reskassa?

    Den 31 maj är sista dagen du kan resa med reskassa.

  • Varför tar ni bort reskassan?

    Syftet med reskassan
    Syfte var att påskynda ombordstigningen för resor med enkelbiljett och på så vis undvika kö vid köp av enkelbiljetter vid ombordstigning. För att detta skulle få en effekt gavs en rabatt.

    Ny teknik förändrade syftet med reskassan
    Nya tekniska lösningar har lanserats under åren som t.ex. en app och Mina sidor vilket gjorde att resenärerna fick ett smidigare och enklare sätt att ha en förköptbiljett utan krav på att förladda ett resekort med pengar.   

    Reskassan var rabatterad, det är inte förköpt biljett i t.ex. appen
    Reskassan är egentligen ett betalmedel för enkelbiljetter och då fler och fler väljer att köpa sin biljett på annat sätt blir det konstigt att rabattera ett betalmedel i en kanal men inte i någon annan.

    Återbäringssystem ersätter rabatten på reskassan
    Vi kommer att lansera ett återbäringssystem som ger dig återbäring (rabatt) i efterhand istället. Anledningen är att vi vill skapa en mer rättvis rabattering för de sällanresenärer som åker lite mer. Detta system tror vi skapar ett incitament till ett ökat resande till skillnad mot reskassa där man har rabatten oavsett om du reser eller inte.

    Hur är återbäringssystemet tänkt att fungera?
    Du behöver resa 3 resor på en 10-dagars period (som startar när du aktiverar din första biljett) för att få återbäring. Reser du 6 resor på en 20-dagarsperiod får du två återbäringar osv. Din återbäring sätts in på din kundkassa och kan användas till nya biljettköp.

    När lanserar ni återbäringssystemet?
    Tyvärr är vårt nya återbäringssystem försenat och vi kan inte nu svara på när det kommer vara färdigt. Vi tycker självklart detta är tråkigt och fram tills att vi har återbäringsystemet på plats kommer vi erbjuda 20% rabatt på alla förköpta enkelbiljetter.

     

    Mer om våra biljetter, priser och rabatter kan du läsa om här Jönköpings länstrafik

  • Jag har alltid använt reskassan, vilken biljett kan jag ha istället?

    Allt du behöver veta om våra nya biljetter, priser och rabatter kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Kommer reskassan finnas kvar för länsöverskridande resor?

    Nej, reskassa kommer tas bort i Kronoberg, Kalmar, Halland, Skåne och Blekinge. Mer information om biljetter och rabatter för resor över länsgräns kan du läsa här Jönköpings länstrafik

  • Från när går det att flytta reskassan till kundkassa?

    Från och med den 26 april. 

  • Jag har både reskassa och periodbiljett på mitt resekort, kan jag flytta båda?

    Om du vill använda vår självservicetjänst Jönköpings länstrafik - Flytta Reskassa eller Flytta periodbiljett så är svaret NEJ. Du behöver resa upp antingen reskassan eller periodbiljetten för att sen kunna göra flytten. Sista dagen för att resa med reskassa eller periodbiljett i det gamla systemet är den 31 maj. 

    Har du inte möjlighet att resa upp reskassan eller periodbiljetten innan 31 maj, kan du kontakta vårt Kundcenter så hjälper vi dig.

  • Finns någon beloppsgräns för flytt av reskassa?

    Nej, du kan flytta över det saldo/värde du har på reskassan till det nya biljettsystemet.

  • Kan jag få min reskassa återbetald?

    Nej, vi återbetalar inte reskassan i pengar men du kan självklart flytta ditt saldo/värde på reskassan till vårt nya biljettsystem.

  • Gamla resekortet

    Här finns frågor och svar om det gamla resekortet och periodbiljetter som finns på det.

    FAQ

  • Från när går det flytta sin periodbiljett?

    Från och med den 26 april. 

  • Kan jag flytta alla typer av periodbiljetter?

    Nej, alla biljettyper går inte att flytta. I listan nedan ser du vilka biljetter som går att flytta och vilka som inte går att flytta:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Har du någon av ovanstående som inte går att flytta via självservicetjänsten behöver du kontakta Kundcenter.

    Har du ett resekort som är laddat med både en periodbiljett och reskassa behöver du resa upp en av dem innan den går flytta via webbtjänsten annars får du vända sig till Kundcenter. 

  • Jag har både periodbiljett och reskassa på samma resekort, kan jag flytta båda?

    Om du vill använda vår självservicetjänst Jönköpings länstrafik - Flytta Reskassa eller Flytta periodbiljett så är svaret NEJ. Du behöver resa upp antingen reskassan eller periodbiljetten för att sen kunna göra flytten. Sista dagen för att resa med reskassa eller periodbiljett i det gamla systemet är den 31 maj. 

    Har du inte möjlighet att resa upp reskassan eller periodbiljetten innan 31 maj, kan du kontakta vårt Kundcenter så hjälper vi dig.

  • Försvinner resekortet nu när ni tar bort reskassan?

    Nej, reskassan är ett betalmedel för enkelbiljetter och inte själva resekortet. Du kan självklart resa med ett resekort i vårt nya biljettsystem. För att läsa mer om vårt nya resekort klickar du här Jönköpings länstrafik

  • När är sista dagen för att köpa biljett till det gamla resekortet?

    Den 25 april är sista dagen för att köpa biljett till det gamla resekortet och i det nya biljettsystemet.

    Här kan du läsa om det nya resekortet Jönköpings länstrafik

  • När är sista dagen för att resa på det gamla resekortet?

    Den 31 maj är sista dagen du kan resa med det gamla resekortet. Undantag är Skolkort, praktikkort och Ta med en vän-kort.

    Här kan du läsa om det nya resekortet Jönköpings länstrafik

  • Gamla appen

    Här finns frågor och svar för dig som idag reser med vår "gamla app" och vad du ska tänka på nu när den försvinner.

    FAQ

  • När är sista dagen för att köpa biljett i den gamla appen?

    Den 26 april är sista dagen för biljettköp i den gamla appen. Den 31 maj är sista dagen för att resa på biljett.

    Här kan du läsa allt om den nya appen Jönköpings länstrafik

  • När är sista dag för att använda den gamla appen?

    Den 31 maj är sista dagen du kan resa med din biljett i den gamla appen.

    Här kan du läsa allt om den nya appen Jönköpings länstrafik

  • Jag har precis köpt en biljett i den gamla appen, hur gör jag nu?

    Sista dagen för att köpa biljett i gamla appen är den 26 april, du får resa vidare på din biljett i den gamla appen till och med 31 maj. Därefter behöver du ha den nya appen, mer info finns här Jönköpings länstrafik

  • Kan jag flytta över en biljett från gamla appen till den nya appen?

    Nej du kan inte flytta en biljett från den gamla till den nya appen. Du kan köpa biljett fram till och med 26 april i den gamla appen. Sista dagen för att resa med biljett i den gamla appen är 31 maj.

    Det bästa är om du reser upp din biljett innan den 31 maj, om du inte har möjlighet till det behöver du kontakta vårt Kundcenter.

  • Hur länge kommer Mina sidor finnas kvar?

    Den 25 april är sista dagen för att köpa biljetter och ladda reskassa på Mina sidor. Den 31 maj stänger vi Mina sidor.Här kan du läsa om nya Mitt konto Jönköpings länstrafik

  • Vid frågor kontakta Kundcenter på 0771–444 333